tisdag, juni 19, 2007

Anti-Täby

Stureplan och Rodeo är väl inte direkt något av mina husorgan. Men jag tittar ibland i dessa publikationer. Delvis för att spana in en värld som inte är min. I Stureplan är förstås Björn af Kleen alltid läsvärd. I senaste numret har han ännu ett välskrivet reportage, "Med adeln i tiden", där en adelman på Östermalm lämnar ifrån sig något av sin släkts visdom: "Det tar tre generationer att växa in i en smoking – innan man vet hur den ska sitta."
Björn af Kleen har även i krönika i Rodeo. Nu skriver han om Åsa Linderborgs bok "Mig äger ingen". Och jag inte låta bli att citera honom eftersom det är så fruktansvärt träffande:
"En tidning som Family Living skulle knappast blåsa upp Åsa Linderborgs barndom, ensam dotter till en alkoliserad härdarmästare på Metallverken i Västerås, som förebildlig. Ändå, och det sagt med respekt för alla skadade barn till alkoholister, är Linderbogs uppväxtmiljö som den skildras i boken nästan mer tilltalande än många samtida mönsterfamiljer, med Linda Skugges trygghetsneurotiska radhusfascism som mest avskräckande axemnpel. (Alla bloggläsare vet att Skugges barn kräks dygnet runt – som om någon, kanske deras mamma, häll på att kväva dem.)"