söndag, februari 25, 2007

Den reaktionäre Montefiore

Började läsa Simon Sebag Montefiores bok "Potemkin och Katarina den stora - en kejserlig förbindelse". Men tröttnade efter cirka 100 sidor. Om det beror på själva boken eller en dålig översättning vet jag inte. Min hustru tog över boken och kom lite längre än jag. Men hon la av när hon läste följande karakteristisk av Potemkins sytsterdotter Jekaterina:
"Hennes temperament påminde om en blond mulatts – oavlåtlig lättja och nonchalant sexualitet."
Vad uttrycker dessa rader om inte ren rasism, kvinnoförakt och överklassens traditionella förakt för underklassens liv och leverne, som alltid ansetts lite mer alarmerande än motsvarande företeelser i de högre skikten i samhället.
Jag har för mig att Montefiore är kompis med prins Charles och ingår i det brittiska hovets umgängeskrets.
Detta säger allt. Den här boken vill jag inte läsa en rad till i.