tisdag, mars 26, 2013

Efter Mandela



Efter Apartheids fall har jag följt Sydafrikas politiska utveckling ganska extensivt. Annat var det på
70- och 80-talen. Då var kampen mot Apartheid en viktig del av det politiska arbetet.
Men efter en resa till Kapstaden har jag fått anledning att mer i detalj sätta mej in i landets politiska utveckling. Jag passade på att köpa Denis Goldbergs bok "The Mission. A life for Freedom in South Africa". Jag intervjuade honom 1985 i samband med en IUSY-kongress i Sevilla. Goldberg var en av de vita aktivisterna i ANC. Och fängslades samma år som Nelson Mandela. Han hade precis frigivits efter 22 år i fängelse. Eftersom han var vit satt han inte på Robben Island utanför Kapstaden utan i ett fängelse för vita politiska fångar utanför Pretoria. 


Han kom till Europa nästan direkt från fängelset och höll ett mäktigt tal. Jag  slogs av att han var helt obruten efter mer än två decennier i Sydafrikanskt fängelse. Det var en stark upplevelse. Jag fotograferade honom med min amatörkamera och fick intervjun med bild och allt publicerad i tidningen Frihet.

Den som vill få en bild av Sydafrika efter Nelson Mandelas historiska insats rekommenderar jag emellertid en helt annan bok: Alex Russells "After Mandela. The Battle for the Soul of South Africa". Den beskriver allt från befrielserörelsens komplicerade förflyttning till den politiska makten till alla de utmaningar landet står inför två decennier efter befrielsen. Apartheid är avskaffat. Men Sydafrikas våldsamma och konfliktfyllda historia sätter förstås fortfarande sin prägel på landets vardag.