Då tänker jag på Oscar Olsson...
Har skrivit en text om Oscar Olsson till Oscar Olsson Museets skriftserie:
Här finns en länk för ett besök:
http://www.nbv.se/avdelningar/skane/oscar-olsson-museet/
Och texten:
Den politiska debatten är som den är. Kanske är den en
spegel av samhället som det är. Och den så svårfångade och ständigt
föränderliga tidsandan. Det gäller inte minst den svenska skoldebatten. Då och
då händer det att jag tänker på Oscar Olsson.
Som när jag läste Bengt Stillströms debattartikel i Dagens
Industri den 26 augusti 2014. Bengt Stillström är styrelseordförande för
investmentbolaget Traction. Han har bland annat grundat friskolekoncernen
Academedia. Som han sedan sålde. I skrivande stund ägs Academia av Wallbergskontrollerade
riskkapitalbolaget EQT.
Stillströms huvudbudskap var att en likvärdig skola är en
utopi. Den typen av ambitioner leder till att ”vi får en sämre skola för de
allra flesta”. Eftersom alla satsningar på ”den lilla grupp som har svårt med
skolan ändå inte presterar i närheten av de andra”.
Samhället ska därför satsa på de ”duktigaste eleverna så att
de kan uppnå så bra resultat de förmår, på de sämsta eleverna så att de kan nå
de bästa resultat de förmår och på alla andra. Till var och en efter var och
ens behov. Så det leder till att ungdomar senare i livet kan leverera efter var
och ens förmåga. Alla i samhället behöver inte kunna lika mycket. Vi behöver
också kunna olika saker. Tron att man måste ha gått ut gymnasiet för att han
kunskaper nog för ett arbete är felaktig. Det finns mängder av arbeten som inte
kräver mer än grundskoleutbildning.”
Kanske uttrycker sig Stillström ovanligt tydligt. Historiskt
sett har detta varit en tämligen vanlig konservativ position. Den naturliga
ordningen placerar oss alla där vi hör hemma. Skomakaren blir vid sin läst. Samhällstopparna
hör hemma där uppe. Visst kan konservativa eller nyliberala bejaka klassresor,
social rörlighet eller ståndscirkulation som det hette på Oscar Olssons tid. Begåvade
kan röra sig uppåt i klasstrappans stora hierarki. Men man behöver utifrån en
konservativ horisont inte i onödan uppmuntra den sortens social rörlighet. Det
är bäst så. Det kostar mer än det smakar.
I vår tid – i vår kollektiva stund på denna jord – är det
uppenbart att de ekonomiska klyftorna återigen vidgats och fortsätter att vidgas.
De är förvisso inte lika omfattande som för ett hundra år sedan, före
demokratin och välfärdsstaten. Inte än. Sverige var på den tiden ett
synnerligen hierarkiskt och auktoritärt samhälle. De egendomslösa var
utestängda inte bara från valurnorna utan också i en vidare mening från
samhället och möjligheterna att leva ett anständigt liv.
Denna djupa klyfta mellan folket och eliten formade Oscar
Olssons samhällssyn och var utgångspunkten för hela hans gärning. Nu har det
gått över 110 år sedan han startade den första studiecirkeln. Han banade
verkligen väg för en bredare syn kunskap och på vägen dit. Det vill säga för pedagogiken.
1900-talet var folkrörelsernas århundrade. Men också folkbildningens epok. Man
kan med rätta tala om det progressiva 1900-talet som en tid präglad av ekonomisk,
social och kulturell utjämning.
Särskilt i skolan ökar nu återigen skiktningen och
segregeringen inte minst tack vare de marknadsmodeller som introducerats de
senaste åren. Elever från studievana hem tar sin skolpeng och väljer skolor där
andra studievana elever redan går. Retoriken talar fortfarande om en likvärdig
skola och lika chanser för alla. Men i praktiken gröps allt detta ur. Och det
finns politiker som säger att byggjobbare inte ska tvingas lära sig så mycket.
Efter som de inte behöver den kunskapen i sitt jobb. En av dem har varit
skolminister i åtta år.
Social rörlighet underlättas om klyftorna i samhället är
små. Ekonomen Daniel lind har i boken ”Mellan dröm och verklighet”
(Premiss/Arena Idé, 2009) visat att det är lättare att göra klassresan i
Sverige än i USA. I kontrast till den vitt spridda myten om
Amerika som möjligheternas land.
Amerika som möjligheternas land.
Skälen är flera. Avståndet mellan eliten och folket är
mindre i de skandinaviska välfärdsmodellerna. Ett annat är den sammanhållna
skolan. Ytterligare ett annat är alla folkbildningsinsatser. Att man får en
chans till i livet. Och en till. Men som Daniel Lind framhöll finns det skäl misstänka
att klassresorna minskar inte minst eftersom skolan inte längre lever upp till
sina ambitioner om utjämning och likvärdighet.
Det är värt att påminna om att Oscar Olsson inte bara
förespråkade ståndscirkulation. Hans demokratiska samhällssyn var i själva
verket inriktad på ståndsutjämning, ”ett samhälle i vilket det är lika
fördelaktigt att stå den ena gruppen som i den andra … eftersom den ena varken
är finare eller simplare än den andra”. Därför skulle skolan ”sörja för en lika
god högre medborgarbildning åt de kroppsarbetande som åt de övriga
samhällsgrupperna.”
För ett tiotal år sedan lyssnade jag på den franske sociologen Pierre Bourdieu i Paris. Bara några månader innan han gick bort. Jag minns att han talade om vikten av att sprida det kulturella kapitalet. Även då tänkte jag på Oscar Olsson. Men av ett annat skäl än när jag läste Dagens industri hösten 2014.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home