Om "utanförskapet"
Mauricio Rojas Folkpartirapport från 2004 pekade ut 150
”utanförskapsområden” med sociala problem (kriminalitet, arbetslöshet, dåliga
skolresultat, bidragsberoende).
Utanförskapsretoriken har omdefinierat den ”sociala frågan”.
Paradoxen är att just folkpartiet öppnade grinden för en ny socialpolitik. Så
sent som under Bengt Westerberg var det lilla liberala partiet ett bålverk mot
den nya högern. Det går nämligen en rak linje från Charles Murrays "Losing
Ground: American Social Policy 1950-1980" till Mauricio Rojas. Välfärdspolitiken
hade, hävdade högern, skapat ett ”bidragsberoende” och en ”inlärd hjälplöshet”.
Och framför allt kombinerades utanförskapets signalspråk med hårdare krav och
försämringar för de som är utanför. Ansvaret för den egna situationen
individualiserades.
Utanförskapet hade också en numera oftast underförstådd etnisk
dimension. Lejonparten av Folkpartiets utanförskapsområden var invandrartäta
förorter i stora och medelstora städer. I Per Schlingmanns ordlista inför valet
2006 instruerades de moderata partiarbetarna att byta ut ”segregering” mot
”utanförskap”. Vid det här laget hade utanförskapet skrivits in de nya
moderaternas berättelse. Men särskilt högerns syn på välfärden är en gammal
historia. Moderaterna har alltid ansett att de offentliga utgifterna har skenat
iväg; för få försörjer för många. Fredrik Reinfeldt har exempelvis hävdat att
en miljon svenskar befinner sig i utanförskap. Här har ”utanförskap” blivit
liktydigt med att erhålla ekonomisk ersättning (”bidrag”) från samhället eller
socialförsäkringssystemet. Utanförskapet var med andra ord den svenska
välfärdsmodellens fel. Vilket på sätt och vis är korrekt. ”Utanförskap” i denna
mening är själva poängen med ett gemensamt välfärdssystem. Vi kommer över en
livscykel att arbeta, betala skatt och bidra till det gemensamma. För att under
andra perioder gå på dagis och i skolan. Samt kunna vara föräldralediga, sjuka
och arbetslösa. Utan att privatekonomin kraschar. Vi ska kunna färdas väl genom
livet. Bertil Holmlund, professor i nationalekonomi, menar att beskrivningen av
”all frånvaro från arbete som kompenseras med ekonomisk ersättning från
socialförsäkringssystemen som utanförskap gränsar till missbruk av modersmålet.”
Försöken att kvantifiera utanförskapet har också sina
komiska dimensioner. Frånvaro från jobbet har räknats ihop i så kallade ”helårsekvivalenter”.
Vilket innebär att om 52 personer är sjukskrivna en vecka var i influensa då är
en person i utanförskap. Statistiskt sett. Den nya arbetslinjen skärpte
reglerna för a-kassan och utförsäkrade människor från sjukersättningen. Därmed
skulle ”bidragsberoendet” och utanförskapet minska genom rent administrativa
politiska åtgärder. Statistiskt sett.
Men det är som övertalningsdefinition ordet har
revolutionerat svensk politik. Framgången manifesterades när även oppositionen
började använda det. Därmed bekräftades ett tankemönster, som ramade in (”framade”)
våra associationsbanor. Ungefär som folkhemmet länge var en svensk
överideologi.
Ursprungligen var folkhemmet ett konservativt begrepp. Men
Per Albin Hansson ”stal” det och genomförde ett hegemoniskt konststycke som
under flera decennier definierade den svenska självförståelsen. Socialdemokraterna
signalerade i en mycket orolig tid (ekonomisk depression och annalkande krig) att
partiet var att lita på som en trygg och stabil nationell hamn. Hemmet var förvisso
en patriarkal metafor. Men samtidigt tillfogades en radikal jämlikhetsdimension.
Redan i en remissdebatt 1928 förklarade Per Albin att: ”Det goda hemmet känner
icke till några privilegierade eller tillbakasatta, inga kelgrisar och inga
styvbarn.”
Det förhåller sig på samma sätt med utanförskapet. Fast
omvänt. Från början var det ett vänsterord. Arbetarrörelsen och andra
folkrörelser har organiserat de som stått utanför och fört deras talan i kampen
för rösträtt och fullvärdigt medborgarskap, sociala rättigheter och en rättmätig
del av förädlingsvärdet.
Men att från en maktposition tala om utanförskap är något
annat än att göra det från botten av samhällspyramiden. Och nu har utanförskapet
vänts uppochned. Blivit stigmatiserande. Budskapet är att de som är utanför måste
skärpa sig för att komma in i samhället. Därför genomför politikerna försämringar
för de utsatta så att de ska kunna bättra sig, åtgärder som minskat ekonomiska
utrymmet för de utsatta. Arbetslöshetsersättning och sjukersättning har sänkts.
Alla skatteavdrag (som alltså inte definieras som ”bidrag”) har riktats till de
som har jobb. När ersättningsnivåerna sänkts har skillnaden mellan att vara ute
och att vara inne vidgats. Vilket är meningen. Ekonomerna har länge förordat
att ”reservationslönerna” pressas ned. Arbetslösa ska ta jobb till lägre lön.
Avgifterna till a-kassorna har dessutom differentierats,
vilket inneburit att löntagare med låga inkomster och hög arbetslöshet betalar
mer. En av Anders Borgs käpphästar är att arbetslösheten beror på för höga
löner. Höga a-kasseavgifter ska pressa facket och löntagarna att acceptera
lägre löneökningar eller till och med lönesänkningar. Detta är en
för-keynesiansk syn på arbetsmarknaden som ett självreglerande system med lönen
som den huvudsakliga regulatorn. Vägen till ökad sysselsättning och minskat
utanförskap går med andra ord via sänkta löner.
Måltavlan för ”utanförskaps”-retoriken är inte de som är
utanför utan de som är innanför: rösta på oss, vi kommer att gynna dig! Och vi
kommer att ta itu med ”bidragsberoendet” särskilt i bostadsområden men många
invandrare. Men har förstås också en dubbelverkande disciplinerande funktion. Utanförskapet
skapar en rädsla för att själv hamna utanför bland de som i dag är innanför.
Och många befinner sig i dag också mitt emellan inne och ute. De tillfälliga
och osäkra anställningarna har växt. Även i grupper som tidigare hade en fast fot
på arbetsmarknaden. Erfarenheterna från länder som under längre tid prövat den
här socialpolitiska modellen, som USA och Storbritannien, visar också att även stora
delar av medelklassen blir förlorare i det långa loppet.
Kommer vår tid om femtio år att förknippas med utanförskapet?
Kanske inte. Förhoppningsvis inte. Nyckeln ligger i att formulera
övertalningsdefinitioner som både beskriver problem, skapar igenkänning och
pekar ut politiska lösningar. Folkhemmet var inkluderande. Men signalerar i dag
historia. Utanförskapet är exkluderande. Ordet har haft en sådan
genomslagskraft eftersom det i någon mån speglar tidsandan. Utanförskapet
representerar närmare bestämt en samhällelig dikotomi om beskriver, bekräftar
och understödjer det tvåtredjedelssamhälle som redan i dag är en realitet.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home