onsdag, november 25, 2009

Foyles - en förebild

Länge tyckte jag klassiska Foyles var lite raggig. Foyles ligger på bokhandelsgatan Charing Cross Road i centrala London. Men på senare år har Foyles genomgått en uppryckning. Läser en artikel i Svensk Bokhandel om framgången. Foyles blödde ekonomiskt i många år. En ny chef rustade upp den anrika bokhandeln. Numera är den en stor framgång. En åtgärd var att rensa antalet titlar. Cirka 20.000 titlar försvann från bokhyllorna. Låter nästan som det Akademibokhandeln gjort i Sverige. (Jag kan nästan inte längre gå in i någon av deras rumphuggna butiker). Men då ska man komma ihåg att Foyles fortfarande har 180.000 titlar. Till skillnad från Akademibokhandeln är Foyles en förebild. En kulturinstitution. Jag köper alltid böcker när jag är där. Det händer inte längre när jag går in på Akademibokhandeln vid Odenplan här i Stockholm.

2 Comments:

Anonymous Claes Bertilson said...

Då kanske man kan återvända till Foyles i framtiden. Hur charmigt som helst men det har känts lika lättsökt som den där trollstavsbutiken i Harry Potter. Annars får jag faktiskt rekommendera Waterstones på Piccadilly. Rätt trevlig upplevelse senast jag var där.

10:25 fm  
Blogger Håkan A Bengtsson said...

Ja, Foyles har blivit riktigt trevligt. Men Waterstones vid Piccadilly är ju underbart. Där kan vara en hel dag!

5:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home