fredag, september 18, 2009

Alla går på Anna Anka

Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Vem är dummast egentligen? Är det TV3 som bara vill få tittare till sin TV-satsning? Någon om Hollywoodfruar som jag personligen aldrig kommer att överväga att ägna en vaken sekund åt. Är det Anna Anka som skrivit en korkad artikel? Eller om det nu är hennes eller TV3s gemensamma PR-byrå som skrivit artikeln. Eller är det Roland Pontier Martinsson som skrivit en typiskt Martinsson text på samma tema, liksom lite skruvad på något sätt. Eller är det Newsmill som publicerar dåliga texter, som ju på sin kant behöver fler klick på sin websida och ökad uppmärksamhet? Eller är det Nalin Pekul som finner mödan värt att gå i polemik? Eller är det jag själv som ändå blir upprörd?
Detta går ju inte att ta på allvar, det är bara ett gigantiskt PR-projekt från början till slut. Alla går vi på Anna Anka. Det är fråga om en medial brutalisering och en trivalisering av samhällsdebatten. Mina tankar går till Erik Gandinis magnifika dokumentär "Videocracy" om den italienska TV-politiken. Kanske ska vi alla den vägen vandra.