fredag, augusti 07, 2009

Sommaren i Kina

Sommarens resa gick till Kina. Och jag passade på att fördjupa mej i Kinas historia. Gick igenom ett gäng guideböcker. Och några aktuella böcker förstås. Ola Wong har skrivit en rappt skriven bok, men klassisk journalistisk reportagestil. Finns i pocket. Och före detta ambassadören Börje Ljunggren har skrivit en gedigen bok som rekommenderas: "Kina. Vår tids drama". En utmärkt introduktion.
Numera behandlar böckerna om Kina det ekonomiska undret och bristen på demokrati. För trettio år sedan var maoismen fortfarande i svung. Anne Hedén har skrivit en avhandling om framför allt Svensk-Kinesiska vänskapsförbundet. Dessa så kallade vänskapsföreningar är verkligt ett intressant fenomen. Och den svenska maoismen en smula exotisk.
Men när Mao dog och Deng tog över dog också maoismen här hemma. Alla dess organisationer upplästes. Och de devota Kinahyllningarna skattade åt förgängelsen. I mitt stora arkiv hittar jag Tore Zetterholms stora bok "Kina drömmen om människan" från 1977. Med foto av Bo Gärtze. Utgiven av Bra böcker:
Om det politiska motsättningarna heter det att de har "framkommit i efterhand": "både i samband med "rektifieringsrörelserna på 50-talet, då partiet tog till hårdhandskarna och avrättade hundratusentals klassfiender, och under kulturrevolutionen i slutet av 60-talet. Nära sextio procent av dem som satt i Shanhais centralfängelse när jag besökte det, sades vara politiska brottslingar, det skulle vara en orimligt hög siffra i ett samhälle av vår typ."
Ordvalet gör att jag sätter tillbaka boken i bokhyllan med mycket blandade känslor.